Poznaj
uczestniczki

W procesie rekrutacji wybraliśmy 10 uczestniczek, które przekonały nas, że wiedzę, umiejętności językowe i kontakty zdobyte podczas wizyty studyjnej w Warszawie efektywnie wykorzystają w dalszych studiach, w badaniach naukowych, w pracy zawodowej albo w działaniach na rzecz lokalnej społeczności.

Yeonji
Jennifer
Katrín
Siobhan
Mariia
Khushaali Shailendra
Aðalbjörg Rós
Sigríður Sólveig
Marta Sóley
Hildur
Yeonji
Jennifer
Katrín
Siobhan
Mariia
Khushaali Shailendra
Aðalbjörg Rós
Sigríður Sólveig
Marta Sóley
Hildur
Yeonji
Jennifer
Katrín
Siobhan
Mariia
Khushaali Shailendra
Aðalbjörg Rós
Sigríður Sólveig
Marta Sóley
Hildur

Yeonji

Ghim

10
zdjęcie uczestniczki

Pochodzę z Korei Południowej. Jestem doktorantką Uniwersytetu Islandzkiego, gdzie prowadzę badania nad rolą Azji w rozwoju gospodarczym Arktyki, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia południowokoreańskich stoczni w tym procesie. W mojej pracy doktorskiej wiele miejsca poświęcam także powiązaniom wyżej wymienionych zjawisk z geopolityką europejską – w szczególności w obszarach przemysłu stoczniowego, inżynierii, importu energii, transportu morskiego i ram regulacyjnych.

Mieszkam w Islandii od ponad dziesięciu lat. W tym czasie wielokrotnie miałam okazję zetknąć się z polską kulturą – uczestniczyłam w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Ambasadę RP w Reykjaviku, odwiedzałam polskie restauracje i kupowałam piękną polską ceramikę. Nigdy jeszcze nie byłam w Polsce, dlatego jestem bardzo podekscytowana możliwością bezpośredniego jej poznania podczas wizyty w Warszawie.

Poza działalnością naukową rozwijam się literacko. Jestem autorką powieści dla dzieci Najbardziej samotny dom na świecie (Einmanalegasta hús í heiminum) opowiadającej historię młodej Polki, która przeprowadza się do Islandii. Napisanie tej książki pozwoliło mi lepiej poznać polską kulturę i sprawiło, że ten kraj zajął szczególne miejsce w moim sercu. Nie mogę się doczekać, żeby dzięki projektowi ReyVarstígur jeszcze bardziej się w niej zanurzyć, a przy tym rozwijać swoje umiejętności naukowe i artystyczne.

Hildur

Guðbergsdóttir

10
zdjęcie uczestniczki

Jestem studentką filologii angielskiej na Uniwersytecie Islandzkim w Reykjaviku. Obecnie pracuję nad ukończeniem pracy magisterskiej poświęconej epoce Tudorów. W czasie studiów licencjackich w ramach pracy dyplomowej napisałam powieść detektywistyczną. W ubiegłym roku, biorąc udział w wymianie Erasmus, miałam okazję spędzić dwa tygodnie w Kolonii, gdzie studiowałam językoznawstwo.

Zdecydowałam się wziąć udział w projekcie ReyVarstígur, ponieważ pobyt w Niemczech uświadomił mi, jak ważną rolę odgrywa edukacja w łączeniu ludzi z różnych krajów i kultur. Inicjatywy takie jak ta sprzyjają integracji osób reprezentujących różne dziedziny akademickie, często o odmiennych poglądach i zainteresowaniach, a także pozwalają poszerzać horyzonty naukowe. Mam nadzieję, że dzięki uczestnictwu w tym projekcie oraz pobytowi w Warszawie wzbogacę swoją wiedzę o historii Polski i nauczę się języka polskiego.

W wolnym czasie lubię podróżować – w minione święta Bożego Narodzenia odwiedziłam Afrykę, co było wspaniałym doświadczeniem. Poza podróżami uwielbiam czytać, interesują mnie zwłaszcza książki biograficzne. Historia jest moją pasją, dlatego z niecierpliwością czekam na możliwość odwiedzenia Warszawy – miasta, które jest nią przepełnione.

Marta Sóley

Hlynsdóttir

10
zdjęcie uczestniczki

Pochodzę z Fiordów Zachodnich w Islandii. Studiuję antropologię na Uniwersytecie Islandzkim w Reykjaviku. Moje zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach związanych z płcią, migracją oraz prawami człowieka, dlatego też ciekawią mnie stosunki międzynarodowe – planuję rozwijać się w tym kierunku podczas studiów magisterskich. Będąc uczennicą szkoły średniej, spędziłam rok w Kostaryce w ramach programu AFS. Mieszkałam wówczas u rodziny goszczącej, od której wiele się nauczyłam – nie tylko poznałam język hiszpański, ale również odebrałam kilka cennych lekcji życiowych. Ta kostarykańska przygoda wzmocniła moje zainteresowanie perspektywą międzykulturową oraz chęć uczestniczenia w międzynarodowej wymianie akademickiej.

Uważam, że współpraca z Uniwersytetem Warszawskim, którą oferuje projekt ReyVarstígur, jest idealną okazją do poszerzenia horyzontów akademickich i osobistych, dlatego też zdecydowałam się wziąć udział w tym przedsięwzięciu. Jestem przekonana, że spotkania ze studentami reprezentującymi różne środowiska oraz wspólne uczenie się nowych rzeczy będą dla mnie niezwykle wartościowym doświadczeniem. Z racji tego, że nigdy wcześniej nie byłam w Polsce, z niecierpliwością oczekuję wizyty w Warszawie.

Poza studiami intensywnie angażuję się w życie studenckie. Jestem przewodniczącą samorządu studentów antropologii na Uniwersytecie Islandzkim. W wolnym czasie bardzo lubię dziergać oraz podróżować, aby poznawać nowe kultury i języki.

Sigríður Sólveig

Jóhönnudóttir

10
zdjęcie uczestniczki

Pochodzę z Islandii. Ukończyłam studia licencjackie na Uniwersytecie Islandzkim w Reykjaviku na kierunku filologia angielska. Obecnie realizuję program studiów polskich na tej samej uczelni.

Polska fascynuje mnie pod wieloma względami, dlatego mam nadzieję, że podróż do tego kraju wraz z innymi osobami podzielającymi moje zainteresowanie będzie doskonałą okazją, żeby lepiej go poznać. Uważam, że najlepszym sposobem na zrozumienie innych kultur jest całkowite zanurzenie się w nich oraz odkrywanie ich w towarzystwie osób reprezentujących lokalne społeczności. Podczas pobytu w Warszawie w ramach projektu ReyVarstígur chciałabym pogłębić swoją wiedzę na temat polskiej historii oraz odnaleźć więcej podobieństw między Polską a Islandią. Mam nadzieję, że uda mi się zwiedzić wiele zabytków sakralnych, a także innych miejsc o dużym znaczeniu historycznym. Zależy mi również na tym, żeby spróbować tradycyjnych dań kuchni polskiej.

Kiedy nie uczę się polskiego, swój wolny czas poświęcam synowi i rodzinie. Poza tym uwielbiam podróżować, poznawać nowe miejsca i czytać książki, delektując się przy tym filiżanką aromatycznej herbaty.

Aðalbjörg Rós

Oskarsdóttir

10
zdjęcie uczestniczki

Pochodzę z Islandii. Przedmiotem moich studiów były dotychczas języki obce oraz stosunki międzynarodowe. Ukończyłam studia licencjackie z iberystyki, geografii i stosunków międzynarodowych, a także zdobyłam dyplomy ze studiów szwedzkich i polskich. Pracowałam jako redaktorka w Parlamencie Islandzkim, edytorka w wydawnictwie, a także specjalistka ds. informacji w Islandzkiej Administracji Morskiej oraz w Parlamencie.

Udział w projekcie ReyVarstígur to dla mnie wyjątkowa okazja do pogłębienia wiedzy o języku, społeczeństwie i dziedzictwie kulturowym Polski. Do nauki polskiego skłoniła mnie chęć poznania jednego z języków słowiańskich, a rosnąca w Islandii społeczność osób mających polskie korzenie zainspirowała mnie do zgłębiania także historii i kultury tego kraju.

W wolnym czasie najchętniej czytam książki i oglądam filmy, dlatego szczególną przyjemność sprawiła mi możliwość poznawania polskiej kinematografii w ramach programu studiów polskich. Uwielbiam również podróże – zarówno po Islandii, jak i za granicę. Z niecierpliwością czekam na swoją pierwszą wizytę w Warszawie i mam nadzieję, że będzie ona początkiem wielu kolejnych podróży, podczas których będę mogła jeszcze lepiej poznać Polskę.

Khushaali Shailendra

Shukla

10
zdjęcie uczestniczki

Ukończyłam studia licencjackie z podwójną specjalizacją w zakresie filologii angielskiej i historii, a następnie zdobyłam tytuł magistra w dziedzinie średniowiecznych studiów islandzkich na Uniwersytecie Islandzkim w Reykjaviku. W trakcie mojej edukacji miałam możliwość poznawać wiele języków obcych – od hindi i arabskiego po staroislandzki i starożytną grekę. Niedawno ukończyłam kurs języka islandzkiego jako drugiego, a teraz pragnę poszerzyć swoje kompetencje językowe przez naukę języka polskiego w ramach projektu ReyVarstígur.

Moje zainteresowania naukowe koncentrują się przede wszystkim na historii i literaturze, dlatego jestem bardzo entuzjastycznie nastawiona do poznawania dziejów Polski w epoce nowożytnej oraz badania kulturowych powiązań tego kraju z sąsiednimi regionami. Jestem przekonana, że znajomość języka polskiego umożliwi mi głębsze zrozumienie dynamicznie rozwijającej się w Islandii społeczności polskiej i lepszy kontakt z nią.

W wolnym czasie chętnie podróżuję lub sięgam po literaturę zarówno piękną, jak i popularnonaukową. Lubię także próbować dań różnych kuchni świata. Mam nadzieję, że te pasje będę mogła rozwijać również podczas mojego pobytu w Polsce.

Jennifer

Stewart

10
zdjęcie uczestniczki

Jestem absolwentką studiów magisterskich na kierunku średniowieczne studia islandzkie na Uniwersytecie Islandzkim w Reykjaviku, dzięki którym poznałam język staroislandzki i literaturę staroislandzką. Obecnie w ramach studiów podyplomowych uczę się współczesnego języka islandzkiego.  W Kanadzie, skąd pochodzę, ukończyłam studia licencjackie z historii na Ryerson University w Toronto oraz studia magisterskie z historii sztuki na Queen’s University w Kingston. Moje badania skupiały się przede wszystkim na przedstawieniach postaci żydowskich w średniowiecznych manuskryptach oraz rzeźbie z XII i XIII wieku w Europie Północnej. Otrzymałam też kilka nagród i stypendiów, m.in.: Queen’s Graduate Award, Ontario Graduate Scholarship, stypendium Nordplus na Wyspach Owczych oraz stypendium CLEO na Uniwersytecie w Belgradzie.

Bardzo cieszę się z możliwości udziału w projekcie ReyVarstígur. Choć już wcześniej zajmowałam się oświeceniem w Europie, nie miałam jeszcze okazji bliżej poznać tej epoki w kontekście kultury polskiej. Traktuję tę możliwość jako wyjątkową. Poza tym uwielbiam poznawać języki obce, dlatego z radością rozpocznę naukę polskiego.

Podróże to moja wielka pasja, dlatego tym bardziej cieszę się na wyjazd do Warszawy. Poza studiami pracuję jako niezależna fotografka w Kanadzie i Islandii, więc nie mogę się doczekać, żeby uchwycić w obiektywie warszawską architekturę i życie miasta.

Mariia

Syla

10
zdjęcie uczestniczki

Jestem studentką studiów magisterskich na kierunku biznes międzynarodowy i zarządzanie projektami na Uniwersytecie Islandzkim w Reykjaviku. Ukończyłam studia licencjackie z zakresu zarządzania zagraniczną działalnością gospodarczą, co rozbudziło moje zainteresowanie nauką i pracą w środowisku wielokulturowym oraz zarządzaniem projektami o zasięgu międzynarodowym.

Pobyt w Islandii dał mi możliwość rozwoju naukowego, zawodowego i osobistego w prawdziwie internacjonalnym otoczeniu. W czasie studiów pracowałam jako mentorka dla studentów zagranicznych przyjeżdżających do Reykjaviku, pomagając im w procesie adaptacji do nowego środowiska kulturowego i akademickiego. Brałam także udział w inicjatywach takich, jak program Aurora, pełniąc rolę ambasadorki, oraz w Erasmus Student Network (ESN), działając jako wolontariuszka. Oba te doświadczenia wzmocniły moje zaangażowanie w budowanie społeczności akademickiej oraz wspieranie współpracy międzynarodowej wśród studentów.

Projekt ReyVarstígur jest dla mnie wyjątkową okazją do poznania kultury i historii Polski z nowej perspektywy, a także do rozwijania moich umiejętności językowych. Jako osoba, którą pasjonują języki obce, z niecierpliwością czekam na udział w warsztatach językowych, a także na możliwość nawiązywania kontaktów z innymi uczestniczkami projektu, wspólną naukę oraz wymianę doświadczeń.

Siobhan

White

10
zdjęcie uczestniczki

Swój pierwszy kierunek studiów – licencjat z międzynarodowego zarządzania hotelarstwem i turystyką – ukończyłam w Wielkiej Brytanii, skąd pochodzę. Przez kilka kolejnych lat pracowałam w branży turystycznej w różnych krajach świata, aż praca przewodniczki sprowadziła mnie na Islandię. Niedługo potem postanowiłam zmienić zawód i odejść od turystyki na rzecz ochrony zdrowia – ukończyłam szkolenie ratownika medycznego i zaczęłam pracę w Szpitalu Uniwersyteckim w Reykjaviku, a następnie rozpoczęłam studia licencjackie na kierunku pielęgniarstwo na Uniwersytecie Islandzkim. Obecnie jestem na trzecim roku z czterech. Równolegle do głównego kierunku podjęłam naukę polskiego, ponieważ uwielbiam uczyć się języków.

Chciałam wziąć udział w tym projekcie, aby zanurzyć się w języku polskim i kulturze polskiej. Nigdy wcześniej nie byłam w Warszawie, nie miałam też wielu okazji, żeby lepiej poznać Polskę, dlatego możliwość pobytu w stolicy i wśród jej mieszkańców, przy jednoczesnym uczestnictwie w intensywnych zajęciach językowych, była zbyt kusząca, by ją przegapić!

Uwielbiam podróżować, próbować nowych potraw, uczyć się języków i czytać książki, a oprócz tego jestem zapaloną pływaczką, nurkiem i miłośniczką górskich wędrówek, dlatego każdą wolną chwilę staram się spędzać na świeżym powietrzu.

Katrín

Þorsteinsdóttir

10
zdjęcie uczestniczki

Pochodzę z Islandii. Studiowałam medycynę laboratoryjną w Szkole Technicznej, po czym podjęłam pracę w laboratorium, gdzie współtworzyłam dział bakteriologii. Mieszkałam i pracowałam w różnych częściach Islandii, m.in. w Ísafjörður oraz na Vestmannaeyjar. To doświadczenie sprawiło, że zostałam przewodniczką turystyczną i przez długi czas spełniałam się w tej roli. Po zakończeniu aktywności zawodowej kontynuowałam edukację na Uniwersytecie Islandzkim, gdzie uzyskałam tytuł licencjata z germanistyki, a także dyplomy z języka włoskiego, studiów wschodnich oraz studiów polskich. Moim najważniejszym pobytem zagranicznym o charakterze edukacyjnym był ubiegłoroczny wyjazd na letnią szkołę języka polskiego NAWA w Cieszynie.

Zdecydowałam się wziąć udział w projekcie ReyVarstígur, ponieważ pobyt w Polsce rozbudził moje zainteresowanie historią tego kraju. Uważam, że oświecenie to okres historyczny, który zmienił bardzo wiele – nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. XVIII wiek był znaczący także dla stolicy Islandii. To właśnie wtedy Reykjavík zaczął się intensywnie rozwijać i przekształcił się z niewielkiej osady w prężnie funkcjonujące miasto. Będąc w Warszawie, chciałabym dowiedzieć się więcej o osobach, które wywarły znaczący wpływ na kulturę polską w epoce oświecenia.

Interesuję się przyrodą, podróżami, tańcem, muzyką i kulturą. Bardzo lubię też uczyć się języków obcych.