Poznaj
uczestniczki
W procesie rekrutacji wybraliśmy 10 uczestniczek, które przekonały nas, że wiedzę, umiejętności językowe i kontakty zdobyte podczas wizyty studyjnej w Warszawie efektywnie wykorzystają w dalszych studiach, w badaniach naukowych, w pracy zawodowej albo w działaniach na rzecz lokalnej społeczności.


Yeonji
Ghim

Pochodzę z Korei Południowej. Jestem doktorantką Uniwersytetu Islandzkiego, gdzie prowadzę badania nad rolą Azji w rozwoju gospodarczym Arktyki, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia południowokoreańskich stoczni w tym procesie. W mojej pracy doktorskiej wiele miejsca poświęcam także powiązaniom wyżej wymienionych zjawisk z geopolityką europejską – w szczególności w obszarach przemysłu stoczniowego, inżynierii, importu energii, transportu morskiego i ram regulacyjnych.
Mieszkam w Islandii od ponad dziesięciu lat. W tym czasie wielokrotnie miałam okazję zetknąć się z polską kulturą – uczestniczyłam w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Ambasadę RP w Reykjaviku, odwiedzałam polskie restauracje i kupowałam piękną polską ceramikę. Nigdy jeszcze nie byłam w Polsce, dlatego jestem bardzo podekscytowana możliwością bezpośredniego jej poznania podczas wizyty w Warszawie.
Poza działalnością naukową rozwijam się literacko. Jestem autorką powieści dla dzieci Najbardziej samotny dom na świecie (Einmanalegasta hús í heiminum) opowiadającej historię młodej Polki, która przeprowadza się do Islandii. Napisanie tej książki pozwoliło mi lepiej poznać polską kulturę i sprawiło, że ten kraj zajął szczególne miejsce w moim sercu. Nie mogę się doczekać, żeby dzięki projektowi ReyVarstígur jeszcze bardziej się w niej zanurzyć, a przy tym rozwijać swoje umiejętności naukowe i artystyczne.
Hildur
Guðbergsdóttir

Jestem studentką filologii angielskiej na Uniwersytecie Islandzkim w Reykjaviku. Obecnie pracuję nad ukończeniem pracy magisterskiej poświęconej epoce Tudorów. W czasie studiów licencjackich w ramach pracy dyplomowej napisałam powieść detektywistyczną. W ubiegłym roku, biorąc udział w wymianie Erasmus, miałam okazję spędzić dwa tygodnie w Kolonii, gdzie studiowałam językoznawstwo.
Zdecydowałam się wziąć udział w projekcie ReyVarstígur, ponieważ pobyt w Niemczech uświadomił mi, jak ważną rolę odgrywa edukacja w łączeniu ludzi z różnych krajów i kultur. Inicjatywy takie jak ta sprzyjają integracji osób reprezentujących różne dziedziny akademickie, często o odmiennych poglądach i zainteresowaniach, a także pozwalają poszerzać horyzonty naukowe. Mam nadzieję, że dzięki uczestnictwu w tym projekcie oraz pobytowi w Warszawie wzbogacę swoją wiedzę o historii Polski i nauczę się języka polskiego.
W wolnym czasie lubię podróżować – w minione święta Bożego Narodzenia odwiedziłam Afrykę, co było wspaniałym doświadczeniem. Poza podróżami uwielbiam czytać, interesują mnie zwłaszcza książki biograficzne. Historia jest moją pasją, dlatego z niecierpliwością czekam na możliwość odwiedzenia Warszawy – miasta, które jest nią przepełnione.
Marta Sóley
Hlynsdóttir

Pochodzę z Fiordów Zachodnich w Islandii. Studiuję antropologię na Uniwersytecie Islandzkim w Reykjaviku. Moje zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach związanych z płcią, migracją oraz prawami człowieka, dlatego też ciekawią mnie stosunki międzynarodowe – planuję rozwijać się w tym kierunku podczas studiów magisterskich. Będąc uczennicą szkoły średniej, spędziłam rok w Kostaryce w ramach programu AFS. Mieszkałam wówczas u rodziny goszczącej, od której wiele się nauczyłam – nie tylko poznałam język hiszpański, ale również odebrałam kilka cennych lekcji życiowych. Ta kostarykańska przygoda wzmocniła moje zainteresowanie perspektywą międzykulturową oraz chęć uczestniczenia w międzynarodowej wymianie akademickiej.
Uważam, że współpraca z Uniwersytetem Warszawskim, którą oferuje projekt ReyVarstígur, jest idealną okazją do poszerzenia horyzontów akademickich i osobistych, dlatego też zdecydowałam się wziąć udział w tym przedsięwzięciu. Jestem przekonana, że spotkania ze studentami reprezentującymi różne środowiska oraz wspólne uczenie się nowych rzeczy będą dla mnie niezwykle wartościowym doświadczeniem. Z racji tego, że nigdy wcześniej nie byłam w Polsce, z niecierpliwością oczekuję wizyty w Warszawie.
Poza studiami intensywnie angażuję się w życie studenckie. Jestem przewodniczącą samorządu studentów antropologii na Uniwersytecie Islandzkim. W wolnym czasie bardzo lubię dziergać oraz podróżować, aby poznawać nowe kultury i języki.
Sigríður Sólveig
Jóhönnudóttir

Pochodzę z Islandii. Ukończyłam studia licencjackie na Uniwersytecie Islandzkim w Reykjaviku na kierunku filologia angielska. Obecnie realizuję program studiów polskich na tej samej uczelni.
Polska fascynuje mnie pod wieloma względami, dlatego mam nadzieję, że podróż do tego kraju wraz z innymi osobami podzielającymi moje zainteresowanie będzie doskonałą okazją, żeby lepiej go poznać. Uważam, że najlepszym sposobem na zrozumienie innych kultur jest całkowite zanurzenie się w nich oraz odkrywanie ich w towarzystwie osób reprezentujących lokalne społeczności. Podczas pobytu w Warszawie w ramach projektu ReyVarstígur chciałabym pogłębić swoją wiedzę na temat polskiej historii oraz odnaleźć więcej podobieństw między Polską a Islandią. Mam nadzieję, że uda mi się zwiedzić wiele zabytków sakralnych, a także innych miejsc o dużym znaczeniu historycznym. Zależy mi również na tym, żeby spróbować tradycyjnych dań kuchni polskiej.
Kiedy nie uczę się polskiego, swój wolny czas poświęcam synowi i rodzinie. Poza tym uwielbiam podróżować, poznawać nowe miejsca i czytać książki, delektując się przy tym filiżanką aromatycznej herbaty.
Aðalbjörg Rós
Oskarsdóttir

Pochodzę z Islandii. Przedmiotem moich studiów były dotychczas języki obce oraz stosunki międzynarodowe. Ukończyłam studia licencjackie z iberystyki, geografii i stosunków międzynarodowych, a także zdobyłam dyplomy ze studiów szwedzkich i polskich. Pracowałam jako redaktorka w Parlamencie Islandzkim, edytorka w wydawnictwie, a także specjalistka ds. informacji w Islandzkiej Administracji Morskiej oraz w Parlamencie.
Udział w projekcie ReyVarstígur to dla mnie wyjątkowa okazja do pogłębienia wiedzy o języku, społeczeństwie i dziedzictwie kulturowym Polski. Do nauki polskiego skłoniła mnie chęć poznania jednego z języków słowiańskich, a rosnąca w Islandii społeczność osób mających polskie korzenie zainspirowała mnie do zgłębiania także historii i kultury tego kraju.
W wolnym czasie najchętniej czytam książki i oglądam filmy, dlatego szczególną przyjemność sprawiła mi możliwość poznawania polskiej kinematografii w ramach programu studiów polskich. Uwielbiam również podróże – zarówno po Islandii, jak i za granicę. Z niecierpliwością czekam na swoją pierwszą wizytę w Warszawie i mam nadzieję, że będzie ona początkiem wielu kolejnych podróży, podczas których będę mogła jeszcze lepiej poznać Polskę.
Khushaali Shailendra
Shukla

Ukończyłam studia licencjackie z podwójną specjalizacją w zakresie filologii angielskiej i historii, a następnie zdobyłam tytuł magistra w dziedzinie średniowiecznych studiów islandzkich na Uniwersytecie Islandzkim w Reykjaviku. W trakcie mojej edukacji miałam możliwość poznawać wiele języków obcych – od hindi i arabskiego po staroislandzki i starożytną grekę. Niedawno ukończyłam kurs języka islandzkiego jako drugiego, a teraz pragnę poszerzyć swoje kompetencje językowe przez naukę języka polskiego w ramach projektu ReyVarstígur.
Moje zainteresowania naukowe koncentrują się przede wszystkim na historii i literaturze, dlatego jestem bardzo entuzjastycznie nastawiona do poznawania dziejów Polski w epoce nowożytnej oraz badania kulturowych powiązań tego kraju z sąsiednimi regionami. Jestem przekonana, że znajomość języka polskiego umożliwi mi głębsze zrozumienie dynamicznie rozwijającej się w Islandii społeczności polskiej i lepszy kontakt z nią.
W wolnym czasie chętnie podróżuję lub sięgam po literaturę zarówno piękną, jak i popularnonaukową. Lubię także próbować dań różnych kuchni świata. Mam nadzieję, że te pasje będę mogła rozwijać również podczas mojego pobytu w Polsce.
Jennifer
Stewart

Jestem absolwentką studiów magisterskich na kierunku średniowieczne studia islandzkie na Uniwersytecie Islandzkim w Reykjaviku, dzięki którym poznałam język staroislandzki i literaturę staroislandzką. Obecnie w ramach studiów podyplomowych uczę się współczesnego języka islandzkiego. W Kanadzie, skąd pochodzę, ukończyłam studia licencjackie z historii na Ryerson University w Toronto oraz studia magisterskie z historii sztuki na Queen’s University w Kingston. Moje badania skupiały się przede wszystkim na przedstawieniach postaci żydowskich w średniowiecznych manuskryptach oraz rzeźbie z XII i XIII wieku w Europie Północnej. Otrzymałam też kilka nagród i stypendiów, m.in.: Queen’s Graduate Award, Ontario Graduate Scholarship, stypendium Nordplus na Wyspach Owczych oraz stypendium CLEO na Uniwersytecie w Belgradzie.
Bardzo cieszę się z możliwości udziału w projekcie ReyVarstígur. Choć już wcześniej zajmowałam się oświeceniem w Europie, nie miałam jeszcze okazji bliżej poznać tej epoki w kontekście kultury polskiej. Traktuję tę możliwość jako wyjątkową. Poza tym uwielbiam poznawać języki obce, dlatego z radością rozpocznę naukę polskiego.
Podróże to moja wielka pasja, dlatego tym bardziej cieszę się na wyjazd do Warszawy. Poza studiami pracuję jako niezależna fotografka w Kanadzie i Islandii, więc nie mogę się doczekać, żeby uchwycić w obiektywie warszawską architekturę i życie miasta.
Mariia
Syla

Jestem studentką studiów magisterskich na kierunku biznes międzynarodowy i zarządzanie projektami na Uniwersytecie Islandzkim w Reykjaviku. Ukończyłam studia licencjackie z zakresu zarządzania zagraniczną działalnością gospodarczą, co rozbudziło moje zainteresowanie nauką i pracą w środowisku wielokulturowym oraz zarządzaniem projektami o zasięgu międzynarodowym.
Pobyt w Islandii dał mi możliwość rozwoju naukowego, zawodowego i osobistego w prawdziwie internacjonalnym otoczeniu. W czasie studiów pracowałam jako mentorka dla studentów zagranicznych przyjeżdżających do Reykjaviku, pomagając im w procesie adaptacji do nowego środowiska kulturowego i akademickiego. Brałam także udział w inicjatywach takich, jak program Aurora, pełniąc rolę ambasadorki, oraz w Erasmus Student Network (ESN), działając jako wolontariuszka. Oba te doświadczenia wzmocniły moje zaangażowanie w budowanie społeczności akademickiej oraz wspieranie współpracy międzynarodowej wśród studentów.
Projekt ReyVarstígur jest dla mnie wyjątkową okazją do poznania kultury i historii Polski z nowej perspektywy, a także do rozwijania moich umiejętności językowych. Jako osoba, którą pasjonują języki obce, z niecierpliwością czekam na udział w warsztatach językowych, a także na możliwość nawiązywania kontaktów z innymi uczestniczkami projektu, wspólną naukę oraz wymianę doświadczeń.
Siobhan
White

Swój pierwszy kierunek studiów – licencjat z międzynarodowego zarządzania hotelarstwem i turystyką – ukończyłam w Wielkiej Brytanii, skąd pochodzę. Przez kilka kolejnych lat pracowałam w branży turystycznej w różnych krajach świata, aż praca przewodniczki sprowadziła mnie na Islandię. Niedługo potem postanowiłam zmienić zawód i odejść od turystyki na rzecz ochrony zdrowia – ukończyłam szkolenie ratownika medycznego i zaczęłam pracę w Szpitalu Uniwersyteckim w Reykjaviku, a następnie rozpoczęłam studia licencjackie na kierunku pielęgniarstwo na Uniwersytecie Islandzkim. Obecnie jestem na trzecim roku z czterech. Równolegle do głównego kierunku podjęłam naukę polskiego, ponieważ uwielbiam uczyć się języków.
Chciałam wziąć udział w tym projekcie, aby zanurzyć się w języku polskim i kulturze polskiej. Nigdy wcześniej nie byłam w Warszawie, nie miałam też wielu okazji, żeby lepiej poznać Polskę, dlatego możliwość pobytu w stolicy i wśród jej mieszkańców, przy jednoczesnym uczestnictwie w intensywnych zajęciach językowych, była zbyt kusząca, by ją przegapić!
Uwielbiam podróżować, próbować nowych potraw, uczyć się języków i czytać książki, a oprócz tego jestem zapaloną pływaczką, nurkiem i miłośniczką górskich wędrówek, dlatego każdą wolną chwilę staram się spędzać na świeżym powietrzu.
Katrín
Þorsteinsdóttir

Pochodzę z Islandii. Studiowałam medycynę laboratoryjną w Szkole Technicznej, po czym podjęłam pracę w laboratorium, gdzie współtworzyłam dział bakteriologii. Mieszkałam i pracowałam w różnych częściach Islandii, m.in. w Ísafjörður oraz na Vestmannaeyjar. To doświadczenie sprawiło, że zostałam przewodniczką turystyczną i przez długi czas spełniałam się w tej roli. Po zakończeniu aktywności zawodowej kontynuowałam edukację na Uniwersytecie Islandzkim, gdzie uzyskałam tytuł licencjata z germanistyki, a także dyplomy z języka włoskiego, studiów wschodnich oraz studiów polskich. Moim najważniejszym pobytem zagranicznym o charakterze edukacyjnym był ubiegłoroczny wyjazd na letnią szkołę języka polskiego NAWA w Cieszynie.
Zdecydowałam się wziąć udział w projekcie ReyVarstígur, ponieważ pobyt w Polsce rozbudził moje zainteresowanie historią tego kraju. Uważam, że oświecenie to okres historyczny, który zmienił bardzo wiele – nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. XVIII wiek był znaczący także dla stolicy Islandii. To właśnie wtedy Reykjavík zaczął się intensywnie rozwijać i przekształcił się z niewielkiej osady w prężnie funkcjonujące miasto. Będąc w Warszawie, chciałabym dowiedzieć się więcej o osobach, które wywarły znaczący wpływ na kulturę polską w epoce oświecenia.
Interesuję się przyrodą, podróżami, tańcem, muzyką i kulturą. Bardzo lubię też uczyć się języków obcych.